Wu Ji - The Promise

Jag har sett "Wu Ji" eller på engelska "The Promise", en kinesisk film om kärlek och lycka.

När Qingcheng var liten gjorde hon ett löfte att hon skulle förlora alla män hon älskade och hon skulle inte kunna hitta äkta kärlek förrän tiden gick bakåt och döda återuppstod. 20 år senare är hon en kunglig konkubin som hatar sin kung. En dag blir hon räddad från kungen av generalen i den blodröda rustningen, hon är helt inställd på att det var generalen själv som hade räddat henne och dödat kungen. De bor tillsammans och har det bra när sanningen kommer fram och visar att det var generalens slav Kunlun som hade tagit på sig rustningen, dödat kungen och räddat henne. Två äkta kärlekar, ett löfte, kommer hon förlora allt?

Egna tankar om filmen:
Ytterligare en storslagen kinesisk film. Jag har sett många kinesiska filmer i samma stuk, "Crouching Tiger, Hidden Dragon", "Flying Daggers", "Seven Swords", "Hero" och nu har jag även sett denna. Jag blev helt betagen av filmen från första stund och jag var förvånad att den tog slut så fort. Jag älskade den och ja, det finns inte så mycket mer att säga.
Till de som aldrig sett en kinesisk film så kan jag bara säga att de har gått miste om storslagenhet, de kinesiska filmerna är magiska, mystiska, vackra och musiken är såklart out of this world också.

Mitt betyg är 4.5/5...



Extremt vacker film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0