#16 - Att pressa sig

När man kommit in i träningen så kan man ta några pass där man pressar sig det lilla extra. Det är absolut inget fel med det men man måste ändå kunna förstå vad som är för tungt. Man känner efter, är det för tungt så stoppar man, sänker vikten och testar igen. Det är inget fel med det. Att visa att man kan sänka är en egenskap som många inte besitter har jag märkt. De ställer in vikten, det är för tungt för dem men de vägrar att sänka för att det är den de valt och de kan ju inte sänka då och visa att de inte klarar av det. Jag såg det idag till exempel. Därför väljer jag nämna
det. Men jag nämner även detta för min egen skull.

Personligen så gjorde jag ett misstag idag och jag står för det. Ingen skada skedd, men det var så nära att jag verkligen sträckte mig fatalt. När jag gick på gymnasiet så tog jag en hel del i liggande benpress, 195 kg som tyngst. Idag ville jag testa hur mycket jag kunde ta. Jag kom till maskinen, 50 kilo plus vikten av plattanordningen som kan vara på 20-30 kilo och tänkte att det där tar jag lätt, så jag gjorde ett set med den vikten. Sen la jag till 30 kilo och körde igen, det gick fortfarande bra och då var jag uppe på 80 kilo plus 20-30 kilo. Skönt var det. Men jag skulle pressa mer tyckte jag, så jag la på 30 kilo till. Det var där misstaget kom, det var för tungt för att gå ner så långt som jag gjort i de två tidigare seten. Och jag kände att musklerna var på väg att spricka i baksidan av låret, där de sitter ihop med sätesmusklerna, jag pressade ändå klart setet. Det var inte bra av mig, dock ingen skada skedd men nu vet jag till nästa gång att jag inte kan göra så.

Att pressa sig det lilla extra är bra för att kolla vad din kropp tål. Jag säger vad kroppen tål och inte vad den muskeln tål för det är sällan bara en muskel som arbetar när man tränar på ett gym. Jag menar, när man tränar biceps med hantel och man lyfter hanteln rakt så tar det mest i biceps men man tränar även triceps hur lite det än må vara så hjälper triceps till. Så, extremt sällan bara en muskelgrupp som tränas.

Pressa dig nån gång i månaden per muskelgrupp, det är bra. Men tänk på vad som är för tungt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0