#15 - Bra upplägg av träning

Man kan bara köra på som vem som helst och tro att det ska ge bra resultat. Det är inte sant.
Några grunder för bra träning är att man ska ha ett syfte med sin träning, det peppar en att verkligen uppfylla det, vill man göra det på rätt sätt och inte bara köra sitt eget race så ska man se till att man vet vad man gör. Man är inte sämre för att man tar hjälp av nån som har tränat längre. Det gör en bara mer mänsklig, vilket inte alls är nånting dåligt.

Jag började träna igen efter jul och nyår måndagen för två veckor sen och jag tänkte att jag var smart som började som jag gjorde, men efter att ha konfererat med en av mina mentorer så har jag fått insikt i att jag hade ett lite svagt upplägg. Så efter att ha gjort om det lite så ser det istället ut så här:

Dag 1: Bröst, Axlar
Dag 2: Biceps, Övre Ryggen
Dag 3: Triceps, Mage, Nedre Ryggen
Dag 4: Lår, Vader
Dag 5: Kondition (cykling, joggning, promenad el. dyl.)

Tidigare var det (detta höll bara i två veckor):

Dag 1: Bröst, Axlar, Övre Ryggen
Dag 2: Biceps, Triceps, Underarmar
Dag 3: Lår, Vader, Mage, Nedre Ryggen
Dag 4: Kondition

Nu ska vi se hur länge mitt nya upplägg håller i sig. Det jag kan säga är iaf att jag har märkt skillnad på min kropp på två veckor jämfört med hela höstterminen som jag tränade väldigt otaktiskt. Men nu jävlar ska det bli ändring på det. Det känns bättre att veta vad man tränar för och hur man ska göra för att ta sig dit. Det hjälper otroligt mycket att ha en mentor som man kan bolla idéer med.

Så, ska ni träna, tänk på upplägget av er träning, och tänk på att det är väldigt vettigt att ha ett syfte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0