#19 - Mage

Att träna mage när man har träningsvärk kan vara extremt smärtsamt, men är man viking så gör det inget och man pressar igenom smärtan som om ingenting har hänt. Det är vad jag har gjort denna morgon. Jag tränade mage och nedre ryggen i förrgår och efter det fick jag en hel del träningsvärk i magen så föreställ er mina känslor inför att träna magen idag igen, två dagar senare. Det gick bra men som jag nämnt tidigare så var det en del smärta att pressa igenom.

Med mitt nya upplägg av träningen så funkar det som så att jag tränar mage och nedre ryggen de dagar som jag tränar triceps och kondition. Det blir en halvtimme per gång och det blir en timme i veckan. Det är helt ok, mer behövs inte. Det finns de som övertränar sin mage och nog för att magmuskler är snyggt så måste det ändå finnas gränser och magen måste få vila. Jag tvivlar inte på att när jag når mitt mål att mina magmuskler kommer vara långa och mjuka och snygga. Det har jag faktiskt inga tvivel på.

När jag kör mage finns det några väldigt bra övningar jag gör, eftersom jag bara tränat ordentligt igen i ca 4 veckor så är det inte en enda överdriven rörelse och jag tar allting väldigt lugnt och sansat och jag andas korrekt.

  • Det finns en ställning med en sittdyna och en ryggkudde på, där brukar jag ta bort ryggkudden och träna. Jag lägger mig i det läget där magen är som mest spänd och bara vagga upp och ner lugnt och sansat 20-25 gånger (tro mig, det gör ont) och så repeterar jag detta 2 gånger så det totalt blir tre set.
  • Nästa grej jag brukar göra är att ta mig an maskinen som är samma funktion som ställningen ovan bara det att man sitter och man ställer in vikt. Den brukar jag göra 20-25 reps i tre set.
  • Nästa moment är att jag tar en matta på golvet och lägger mig på den, lyfter upp benen så magen spänns, lägger huvudet på marken och händerna på magen, bröstet eller bakom huvudet och lugnt och sansat särar på benen rakt ut och in igen ena benet över det andra om vart annat. Brukar göra 40 reps i tre set.
  • Nu när jag ligger på golvet kan jag lika väl stanna där så jag kör vanliga simpla knälyft. Jag böjer knäna, sätter hälarna i marken, händerna på tinningen och så lyfter jag vänster ben och möter med höger armbåge och sen släpper jag tillbaka fötterna till marken sakta, och det är där man ska spänna magen lite extra. Det gör susen! Gör 40 reps så det blir 20 reps på vardera sida och detta i tre set.
  • Jag fortsätter med vanliga situps, böjda knän, fötterna nedpressade i marken, händerna bakom huvudet och så lyfter jag överkroppen på inandning och släpper sakta tillbaka kroppen på utandning. Den gamla hederliga! Detta 25 reps i tre set.
  • Sen kommer vi till min nya favorit som är så simpel som att man lyfter upp benen något böjda, så fotsulorna är mot taket sen sänker man sakta ner benen först åt vänster och sen åt höger (eller först åt höger sen åt vänster). Detta blir 20 reps, tre set.
Magen är väldigt viktig att träna, likaså nedre delen av ryggen. Många glömmer bort att träna dem men om man nån gång har hört talas om Coreträning så är det exakt vad det är, man tränar upp kroppens kärna, magen, sidorna och nedre ryggen. Helt gudabenådat!

See ya'...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0