Mitt psyke rasar ihop...

Det är psykiskt påfrestande att se alla som skriver ihop, skriver isär eller bara skriver fel. Folk förstår mig inte, och Jag kan förstå att folk inte förstår mig. Men för mig är det psykiskt påfrestande. Jag har aldrig haft problem med att stava, jag har aldrig haft problem med att läsa och jag vet så många som delar de talangerna (ja, nuförtiden får man faktiskt säga att det är talanger) som har blivit lata nu på senare tid. Det finns de som förkortar ord som 'cirka' (ca) och 'timme' (tim eller h) men de är ok att förkorta, de är vedertagna i skriftspråk och det är tillåtet att förkorta dem. Men när jag ser förkortningar på ord och fraser som 'eller' (lr), 'i alla fall' (iaf), 'hur som helst' (hsh) och 'vad gör du?' (vgd?) då blir jag rädd och jag mår psykiskt dåligt.

Varför är vi så lata?
Jag är ingen ängel själv, jag gör vissa förkortningar men jag försöker att inte. Jag är inte stolt över att jag förkortar och jag vill ändra på det men ibland när man vill skriva fort är det lätt att ta en paus. Så vi kan säga att förkortningar är det som får mig att må minst dåligt.

När vi pratar om särskrivningar så får jag rysningar när jag tänker på hur många livsmedelsföretag, telefonföretag, klädaffärer med flera som har gjort särskrivningar på reklam. Det är skrämmande. Det kan få mig att gråta, det läskiga är att jag inte överdriver.

HUR I HELA HELVETE KAN MAN LÅTA EN DYSLEKTISK JÄVEL SKRIVA EN REKLAMSLOGAN???
Det är inte rätt att stora företag har så mycket stavfel och särskrivningar i sina reklamer.


Dessa kommer allihopa från ICA och det syns väldigt väl att de inte kan stava.

Jag vill helst släcka en eld med en ordentlig släckare...

2-in-1, fisk och gratäng, kan väl aldrig gå fel!?

Hur fan kan man få något sålt om man skriver så?

Åh, jag vill ha en hovawart.


Jag undrar bara:
HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA???
Uttalas det som ett ord ska det skrivas ihop, svårare än så är det inte.

Exempel:
Busshåll plats - vem säger busshåll???
Fika bröd - visst, fika är en sak och bröd är en annan sak men FIKABRÖD är en tredje sak.
Guld halsband - En sak!!! guld halsband - då har det blivit två saker.
Godis påse - Samma sak där! Hur många exempel ska jag ta innan du förstår?

Kyckling lever - Den behöver jag inte kommentera.
Trumpet solo - Inte den heller.
Bad shorts - Ja, de är inte bra alls.

Detta är bara början på hur illa det kan se ut i reklamer, i marknadsföringsbroschyrer, i resekataloger (luft konditionering - snällt att man får både och, det skulle vara svårt att andas utan luft), ja, i princip överallt.
Häromdagen berättade en kompis för mig att hon sett att Telia har en reklam uppe nu, en skylt där det står "Bakterie bomb". Det är inte rätt. Telia är Nordens ledande teleföretag och deras ledning kan inte stava rätt. Fy skäms! Förut när jag gick ner till skolan den gamla vägen så var det lättast att gå vägen förbi en grind med en liten skylt på. På den skylten står det: "Kamera övervakat". Det är inte rätt.

Läser du fortfarande? Bra, för nu ska vi ta lite till.

Stavfel är fult. Det är lätt att göra när man sitter och skriver på datorn och man inte har tillräcklig koll på fingrarna när de dansar över tangenterna. Men det är så lätt att sudda. Man bara trycker på backspace några gånger så försvinner stavfelet och man kan rätta till det. Har man problem med att se var stavfelet är så är man förmodligen dyslektiker, dum i huvudet eller bara lat. De flesta i dagens samhälle hör till den tredje kategorin.
Lathet...
En dumhet som inte fanns förr i tiden. Förr i tiden skulle karlarna slåss och kvinnorna tvätta och laga mat, ingen vågade vara lat och den som var lat blev avrättad. Svårare än så var det inte. Om man idag skulle avrätta alla som var lata skulle jordens befolkning halveras, det tvekar jag inte på. Och därmed skulle många som inte bryr sig om miljön också stryka med och världen skulle kanske vara beboelig x antal år längre. Hur skönt skulle inte det vara?

Jag kommer ifrån ämnet lite grann. Men jag tycker personligen att jag är ganska vettig, jag säger inte att jag är vettig, bara ganska. Och jag är inte perfekt, jag är bara jävligt close to it. Jag tänker på hur jag skriver, stavfel, särskrivningar, bindestreck, grammatik m.m. plus att jag hinner plugga, träna, äta mat, spela gitarr och sova.
Jag säger inte att alla skulle vara som mig för då skulle jag inte vara unik, det är bara det att det är så jävla tråkigt att vara unik när det gäller en sån här sak som språk och grammatik. Det är väldigt gammal språkkultur vi snackar om. Och jag vill vårda den kulturen, men just nu verkar det som jag är ensam om det.

Fan... /Erik

Kommentarer
Postat av: Idooh

Jag håller med dig fullständigt! Eller ska jag skriva full ständigt? ;) hahaha

2009-11-11 @ 22:56:20
Postat av: Tactical Flashlight

click here for the top Brightest LEd Flashlights anywhere


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0