Alicante

Alicante är en stad för bra för att vara sann...

Vi lämnade Torrevieja efter frukost och det bar av norrut, vi åkte igenom det som är Torrelamata bara för att visa vilket litet skitställe det är. Och sen rörde vi oss mot Santa Pola. Tog av mot Platja Llisa, den första avfarten mot vattnet. Där hittade vi inget vettigt så vi rörde oss mot centrum och hittade på "sporthamnen" och där såg vi att de gjort massa nytt. Vi konstaterade att det såg mycket bra ut. Vi åkte förbi allt det och bortanför det var det bara vackra hus med gårdar och vackra lägenheter och bara vackert allting. Allting alldeles vid havet. Vi åkte till slutet, svängde runt och åkte tillbaka för att ta oss upp på N-332 mot Alicante igen.
Till slut kom vi fram till Alicante och kunde parkera i ett parkeringshus nere i hamnen, under restaurangen La Brujula, som en söndag som denna var väldigt full. Vi gick upp till esplanaden och flanerade lite, gick upp ramblan och svängde av mot gamla delen av stan. Allting var lika fint som vanligt, jag och mamma älskar Alicante. Genom gamla stan hamnade vi på ett litet fik där vi tog en kaffe och smaskade på lite bröd med olivolja på. Gott! Vi kom ner vid stadshuset där vi gick rakt igenom och ner mot stranden Postiguet, stranden som ligger inne i stan. Det var gott om folk på stranden men vi vandrade längs den dryga strandpromenaden. Den är dryg för plattorna ser ut som kuber uppstaplade i en pyramid så det känns alltid som klättrar uppåt. Det var drygt både bort och tillbaka. När vi kom tillbaka gick vi upp till esplanaden och köpte glass och horchata. Horchata är så himmelskt gott. Vi gick ut på piren mot det garage där bilen stod och där satte vi oss på en bänk och mumsade på the refreshments.
Alicante är en stad för bra för att vara sann...
Vi plockade ut bilen ur parkeringsgaraget och drog oss bort till Playa San Juan, min favoritstrand i Spanien. Vi åkte ganska långt bort och parkerade bilen och gick och åt söndagslunch i form av paella. Det satt väldigt bra i magen och gott var det verkligen. Restaurangen heter Costa Blanca. Lite dålig fantasi på namnet och kassa toaletter var felet på den restaurangen annars var det ju väldigt gott att äta och dricka lite. Efter måltiden gick vi ner och la oss på stranden, jag satte musik i öronen och somnade ganska snabbt. Det var väldigt skönt men väldigt varmt. Vi låg där i några timmar tills vi bestämde för att det var dags för efterrätt.

Då åkte vi till Albufera och strosade omkring lite. Det är inte så mycket att se där men det är nostalgi för mamma bodde där på 70-talet. Så det är faktiskt lite coolt att gå runt där och kolla. Vi satte oss på en restaurang som höll på att stänga för dagen så vi beställde snabbt två cortado och en americano. Mums!

Sen åkte vi igenom stan i Alicante när vi åkte tillbaka ner till Torrevieja. Det var mysigt att se även fast det tog så kort tid att åka.

De släppte av mig hemma när vi kom tillbaka till La Mata. Jag duschade och sen skulle jag ta bussen och åka ner till dem igen. Men jag missade precis bussen så jag gick ner till dem istället och där möttes jag med jordnötter och ett glas rött vin. Very nice. Vi gick senare ut och tog en öl på en bar jag inte ens visste fanns, Popeye's Bar. Vi tog en öl där sen gick var och en hem till sitt.

Nu sitter jag här och nästan dör för jag är så trött så jag ska avsluta här. Mina ögon vill stänga sig hela tiden.

Ha det så bra för det har ja'... /El Nen


Alicante - Borgen Santa Barbara uppe på klippan...


Paella för tre personer på restaurangen 'Costa Blanca' vid Playa San Juan


M&M på Explanada de España en Alicante


Ett av husen där mamma bodde på 70-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0